Poučne pješačke staze - treći dio

12. Poučna staza Istarskog razvoda

Poučna staza "Istarskog razvoda" vraća nas u srednji vijek, kada su državi organi i lokalno stanovništvo organizirano sastajali i postavljali granice između posjeda, a to je trajalo samo 21 dan. Granice su određivali izvori vode, drveće, ceste, kanali i drugi objekti. Dokumenti su pisani na četiri jezika, a hrvatski jezik je pisan glagoljicom. O svemu navedenom postoji knjiga o "Istarskom razvodu" s detaljnim opisima.

Zemljopisna karta Istarskog razvoda

Supruga i ja smo obišli 15.08.2017. samo dio staze, od Karojbe (crkve) – Groblja - Kapelica Gospe Lurdske - Izvora Voligaštar - Izvora Badavca - Karojba, u duljini od 7,5 km. Staza je lagana, interesantna i ide makadam cestom; vidi slike poredane po redoslijedu obilaska. Kola smo parkirali kod župne crkve Kartojba i krenuli smo s kolnim makadam putem. Nakon stotinjak metara krenuli smo lijevo do groblja i crkve svetog Andrije.

Na stazi u pozi za fotografiju Prilaz groblju Groblje s crkvom sv. Andrije

Nastavili smo dalje prema kapelici Gospe Lurdske (Valigaštar), gdje je i početak navedene staze.

Prilaz kapelici Kapelica Gospe Lurdske Informativni pano Istarskog razvoda Karojba na 4 jezika Ulaz u Valigaštar

Makadam cesta ide pravo do izvora Badavca, a kod table skreće lijevo dvjesto metara do izvora Valigštara, koji je zatvoren, a nekada je bio glavni izvor za napajanje stoke i poljoprivredne potrebe.

Izvora Badavca nije baš ono što biste očekivali Pano s informacijama o valigaštaru

Nastavili smo dalje pješačenjem prema izvoru Badavcu koji je zapušten i suh zbog velikih vrućina.

Makadam cesta u sjeni drveća Na čistini pod ljetnim suncem

Tu smo skrenuli lijevo do Glogovca gdje se i nalazi izvor Badavac i ostali sadržaji kako slijedi.

Tabla koja označava Glogovac Sunčani sat s trokutastom pločom

Vidljiva je na fotografiji trokutasta ploča, koja je ujedno i sunčani sat. Okolo je postavljeno 16 kamenih stupića na kojima su ugravirani brojevi satova, a sjena vrha trokuta pokazuje vrijeme. Kameni stupići ujedno su služili da uzvanici na njima sjede, pa i sada imaju svoju svrhu, za sjedenje književnika, koji se tu okupljaju u svibnju mjesecu.

Područje Badavca Ploča s natpisom na glagoljici

Okolo uzvisine poredani kameni s uklesanim imenima 12 komuna: Kaldir, Karojba, Novaki, Vižinada itd. Na uzvisini nalazi se kameni spomenik na kojem stoji ispisano: "I tu su se vs komuni sjedinište s mirom".

Kamen s natpisom Karojba, oznaka na kamenu Pogled na izvor Badavac Panorama okoliša

Nakon detaljnog obilaska izvora s okolišem, vratili smo se po istoj stazi natrag do kapelice, a od kapelice smo krenuli pravo uz vinograd, a ne preko groblja, odakle smo i došli.

Na povratku staza je vodila kroz vinograd Put je vodio opet pored kapelice

13. Poučna staza Plodovi gorja, Ravna gora

Poučna staza "Plodovi gorja" je kružnog oblika, a to je šetnica na predjelu Suhi vrh. Polazna točka se nalazi 200 m lijevo od Bistra Breza. Duljina staze je 1,5 km, a visinska razlika je +-207 m. Opremljena je s informativnim panoima, s opisom vegetacije Gorkog kotara, vrste drveća, grmlja, gljiva, ljekovitog bilja i bobičastog voća, uz putokaze za lako snalaženje. Stazu smo obišli 27.08.2017. Za obilazak je predviđeno oko sat vremena, a mi smo je obilazili 2 sata. Staza je lagana, podloga mekana, interesantna, pa je preporučujemo svim ljubiteljima prirode. Slike su poredane po redoslijedu obilaska.

Poučna staza Plodovi gorja, Ravna gora Odmorište uz stazu za umorne pješake Ploča koja pokazuje sadržaj staze Poučni plakat za zaštitu šume

Poslije ovog panoa staza se blago penje kroz šumu, koja je prati sve do groblja.

Ugodna svježina u hladu guste šume Objašnjenje vezano uz crnogoričnu i bjelogoričnu šumu

Kao što je vidljivo staza je i planinarska; vidi markaciju.

Klupa za odmor napravljena od debla drveta Informativni pano o grmovima

Kod svakog panoa nalazi se drvena klupa pogodna za predah, pa je staza preporučljiva za umirovljenike.

U društvu drveća sve je lakše Sve o bobičastom voću Označen je smjer vidikovca Čuvanje šume je vrlo važno Konačno sam stigao na vidikovac Ovo je pogled s vidikovca u kojem sam uživao

Prigodni vidikovac s pogledom na mjesto Ravnu goru i okolna brda. Na vidikovcu je drveni stol s dvije klupe. Nažalost ovu ljepotu kvari otpad plastike, papira i drugog smeća, ostatak neodgovorne mladeži; na ogradi su polomili jednu dasku. Supruga i ja sve smo to pokupili bacili u kantu za smeće.

Bukove mladice su najraširenije u šumi Putokazi na stazi su pravo malo umjetničko djelo Kosturnica se nalazi unutar poučne staze Stepenice koje vode do kosturnice

Uz stazu prikazano je partizansko groblje iz drugog svjetskog rata, dobro sačuvano, što je nažalost rijetkost, pa je to dokaz da ljudi s ovog podneblja poštuju povijest i budućnost.

Partizansko groblje se nalazi uz stazu Pozdrav i zahvala za posjet

Ovdje staza izlazi iz šume i dalje ide trasom naftovoda po livadi sve do polazne točke.

Sve o bilju ovog kraja Zelena livada u šumi Blizu smo naselja Konačno evo i asfaltirane ceste

S ovim je obilazak poučne staze "Plodovi gorja", Ravna gora završen.

14. Poučna staza Rimski put, Petrova gora

21. rujna 2017. krenuli smo kolima autoputom do Karlovca. Iz Karlovca smo krenuli običnom cestom do Vojnića, gdje smo napravili kraću pauzu i popili kavu. Cilj putovanja je bio Toplice Topusko, ali smo iz Vojnića krenuli desno do Petrove gore, oko 7 km. Parkirali smo kod lovačkog doma Muljava gdje je supruga ostala u domu uz piće, a ja sam obišao poučnu stazu "Rimski put"; staza većim dijelom ide rimskim putem. Staza ide kroz šumu, Bukve, Hrasta i Kestena. Staza je kružnog oblika i počinje kod doma gdje i završava. Staza je opremljena s više poučnih panoa koji opisuju biljni, životinjski svijet kao i geološka i morfološka događanja na ovom području. Duljina staze je 2,6 km, a visinska razlika je +-137 m, a stazu sam obilazio 65 minuta. Staza je lagana i mekana, bez kamenjara. Pri obilasku sam susreo mnoge gljivare, a jedan je na bicikli vozio tridesetak kila vrganja. Petrova gora ima dosta planinarskih staza, a poznata je po pogibiji zadnjeg hrvatskog kralja Petra Svačića, a tu mu se nalazi i grob. Poznata je i partizanska bolnica i spomenik iz 2. svjetskog rata, koji je nažalost devastiran. Vidi u prilogu kartu područja i fotografije poučne staze "Rimski put".

Karta Petrove gore se nalazi na samom početku trase Mjesto polaska za obilazak staze Našli smo mjesto gdje ćemo ostaviti auto u hladu Na putokazu je istaknuto vrijeme pješačenja

Staza ide lijevo uz cestu prema Petrovcu, a onda se odvaja i manjim usponom, šumskom stazom do šumske ceste, te skreće lijevo po istoj.

Važnost šuma za život na Zemlji Opasnosti za šumski sustav Ograđeni dio staze namijenjen je za odmor Sporedni šumski proizvodi su gljive, jestivi plodovi i ostalo Zaštitna ograda se proteže i u šumi Uređeno račvanje puta Pano sa životinjama i pticama ovog predjela Pregled drveće kraja Planinarska markacija u prvom planu Opis atmosfere planete Zemlje

Iza prikazanog panoa Atmosfera, put sa šumske staze skreće lijevo, nizbrdo do lovačkog doma Muljava.

Puteljak pokriven suhim lišćem Građa planeta Zemlja je izuzetno složena Pristup lovačkom domu Muljava Skulpture životinja u drvetu Skulptura zadnjeg hrvatskog kralja Petra Svačića Poezija posvećena Petru Svačiću Trag u vremenu posvećen povijesti Hrvata Drvorez medvjeda ispred lovačkog doma Medvjed u društvu divlje svinje Preparirani medvjed ulovljen u ovom kraju

Ovaj usputni izlet bio je svrsishodan i zanimljiv, po lijepom sunčanom vremenu.

15. Poučna staza Skitača - Sv. Lucija

Poučna staza "Skitača-Sv.Lucija" reklamirana je već prije Skitače, jer se na vidikovcu nalazi velika tabla s nacrtom i opisom navedene staze.

Staza kadulje u Skitači Ulaz u mjesto Skitača

Ulaskom u samo mjesto Skitača dolazimo na trg gdje se nalazi crkva Sv. Lucije, planinarski dom i spomenik iz drugog svjetskog rata.

Crkva Sv. Lucije Spomenik Narodno oslobodilačkoj borbi Spomenički stup

Početak poučne staze je s trga, te veći dio ide s planinarskom stazom Skitača - Labin, prolazi između napuštenih kuća, te kraj kapelice Sv. Lucije dolazi na križanje planinarskih staza koje se spajaju na Oštrom vrhu. Staza dalje ide s lijevom stazom oko 200 m, te se tu odvaja lijevo za izvor Sv. Lucije, kamenitim kolskim putem do vrha Brda (475 m ) gdje se i nalazi spomenuti izvor. Iako se tvrdi da nikada ne presuši, ovoga puta je bio skroz suh. Legenda kaže da je Sveta Lucija zbog žalosti da se ne gradi crkva pobjegla na spomenuto brdo i lila suze, te se stvorio izvor čija je voda bila ljekovita za oči. Dužina staze iznosi 2,3 km, a obišli smo je za 55 minuta.

Drvo je povezano da se ne bi rascijepilo Plan staze u zelenoj boji Šljunčana staza pored kamenih ograda Religiozni znak s kršćanskim križem Niša posvećena Svetoj Luciji Kamen putokaz za Oštri vrh Put vodi kroz kamenjar Suze Svete Lucije Karakteristična kamena ograda kraških predjela Iako kažu da se to nikada ne događa, ovaj puta izvor je bio suh Pogled na naše plavo Jadransko more

Na povratku supruga je ostala u mjestu, a ja sam obišao i vidikovac na brdu Orlić (470 m). Do vrha vodi 170 m asfaltne ceste, a dalje kolski kameni put. Uz trasu je postavljeno niz drvenih križeva, a na samom vrhu je jedan veći križ. S vrha je krasan pogled na okolinu, na sve strane. Ova staza od Vidikovca do vrha Orlić brda se zove "Staza Kadulje".

Drveni križ Velik križ s morem u pozadini - spektakularno

S ovim smo završili posjet Skitači i slijedio je povratak za Rijeku preko Raše, Barbana, Žminja i tunela Učka.