Park prirode Papuk

Papuk je planinski vijenac koji okružuje požešku dolinu sa sjevera. To je pretežno šumovita i strma planina s najvećim vrhom Papuk 953 m, a nalazi se između Save i Drave. PPP je proglašen 1999.godine.

Nakon što smo preko televizije, interneta i prijatelja iz Hpd "Učka", čiji smo članovi, supruga Josipa i ja saznali o ljepotama Papuka odlučili smo da ga posjetimo. To smo učinili 17. svibnja 2017. Krenuli smo iz Rijeke kolima, autoputom preko Karlovca, Zagreba, Novske do Nove gradiške. U Gradiški smo napravili dužu pauzu a potom smo nastavili putovanje preko Požege do mjesta Velika, koje se nalazi u podnožju Papuka. U Velikoj smo posjetili Centar za posjetioce PPP te dobili informacije o Parku Prirode Papuk i tu smo dobili prospekte o poučnim stazama.

Papuk - centar za posjetioce Karta parka Papuk Trg geoparkova je početna točka za razgledanje

Nakon dolaska kolima na kraju sela, na trg ispred crkve Svetog Agostina, krenuli smo desno oko 4 km do zapuštenih Termalnih bazena i tu smo ostavili kola. Dalje smo išli pješke do planinarskog doma Lapjak. Ispred doma smo ručali iz ruksaka.

Smjernice koje pokazuju interesantne točke Područje bivših bazena Ulaz u planinarski dom Lapjak

Imali smo plan obići "Poučnu stazu Lapjak", ali smo bili u stisci s vremenom; čekao nas je put od 15 kilometara po makadam cesti do planiranog polazišta doma "Jankovac". Cesta je na mjestima bila loša. Prošli smo kraj "Veličkog kamenoloma", pa smo se zaustavili kod Spomenika domovinskog rata, te nastavili dalje prema navedenom domu uz potok Kovačicu.

Centar mjesta gdje se nalazi i crkva Josipa ispred Spomenika domovinskog rata Polazište je bio planinarski dom Jankovac Park za djecu ispred doma Zelena livada s pokošenom travom Moja malenkost ispred doma Jankovac

Dolazak u jankovačku dolinu nas je oduševio, ljepotom i mirom uz cvrkut ptica. U domu smo naručili piće i porazgovarali s domaćinima. Tu je bio i rendžer koji nam je detaljnije opisao staze koje smo zacrtali obići. Predali smo u domu planinarske iskaznice i dobili ključ od dvokrevetne sobe koja se ne bi postidio niti bolji hotel. Nakon popodnevnog odmora obilazili smo okoliš doma, jezera, suvenirnicu, sjenicu i ostale sadržaje. Večerali smo u domu. Ja sam naručio čobanac, a supruga je uzela piletinu s pomfrijem. Uz to smo popili i pivo, a platili smo 75 kuna. Nakon večere smo gledali dnevnik i tursku seriju. Otišli smo na spavanje: soba, posteljina i ostalo izvrsni.

Drugi dan

Obilazak poučne Grofove staze

Nakon jutarnje bijele kave krenuli smo u obilazak spomenute staze. Stazom smo išli uz jankovačka jezera koja je dao iskopati grof Jankovac, ali su sada dosta zapuštena. Nakon pješačenja po ravnoj i mekoj stazi do kraja jezera, put se penje uzbrdo iznad izvora jankovačkog potoka sve do grobnice Josipa plemenitog Jankovca, čiji se sarkofag nalazi u špilji. Staza je vodila kroz šumu, laganim usponom, a mjestimično stepenicama uz pridržavajuće uže.

Indikacije planinarskih puteva s vremenima ophoda Tlocrt staza Jezero s lopočima U šumi među drvećima Grob grofa Jankovića se nalazi u jednoj špilji Pogled na grobnicu Josipa Jankovića Uređena staza za uspon i silazak Plakat s naslovom Ptičija kuhinja

Karta puta od Jankovaca do Češljakovačkog visa

Ispred špilje je križanje poučne staze, lijevo, i planinarske staze desno prema tromeđi. Poučna staza ide dalje uzbrdo, povremene i po stepenicama, kraj hajdučke špilje, kraljice šume. Nakon toga još se malo penje, a onda ide po ravnom šumskom puteljku do križanja planinarske staze za Rustu. Dalje se spušta do bivše staklare i groblja staklara.

Komad neobrađenog stakla Krhotine staklarske prošlosti Ostatci spomenika na groblju staklara Oznaka slapa na rubu staze

Staza nastavlja silaziti, povremeno i stepenasto, sve do čuvenog slapa Skakavca. Pauze smo pravili često, a ovdje smo se najduže zadržali.

Čuveni slap Skakavca Pogled odozdol, iz pačje perspektive

Navodno je grof Janković usmjerio korito jankovačkog potoka na visoku stijenu i tako je nastao spomenuti slap. Nakon uživanja u čarima slapa krenuli smo uz brdo stepenicama, pa onda po laganoj stazi do doline Jankovac. Staza od slapa prema Jankovcu u prvom dijelu ide naglo uzbrdo drvenim stepenicama, a dalje ide usponom po mekoj stazi posutoj suhim lišćem. U kišnom periodu treba se čuvati klizanja.

Drvene stepenice koje vode prema Jankovcu Na putu Povremeno drvene stepenice čine stazu Stigli smo na cilj

Povratkom sa staze ručali smo u domu, a nakon toga smo se odmorili u sobi. Nakon predaha i ispijene kave supruga je nastavila okoliš oko doma, a ja sam obilazio planinarsku stazu Jankovac - vidikovac Nevoljaš.

Obilazak planinarske staze Jankovac - Vidikovac Nevoljaš (740 m)

Staza ide od Jankovca laganim usponom kroz šumu sve do Majerove livade, zatim nastavlja kroz šumu do križanja za spomenik. Od tog križanja ide lijevo ravnom stazom kroz šumu obraslu medvjeđim lukom, da je cijeli okoliš mirisao na bijeli luk. Pomislio sam da bi me mogao i napasti medvjed, jer je to njegova hrana, ali sjetio sam se rendžera koji nam je rekao da na Papuku nema ni vuka ni medvjeda. Laganom stazom nastavio sam do planinarske (GSS) kuće Jezerce i zatim produžio dalje do uzvisine na kojoj je izgrađen drveni vidikovac Nevoljaš. S vidikovca je krasan pogled na okoliš, a dan je bio lijep i sunčan za razgled. Vratio sam se po istoj stazi. Duljina staze je 3 x 2 = 6 km, visinska razlika +-275 m, a vrijeme hoda 2:30 h.

Karta staze Jankovac - Vidikovac Nevoljaš

Šumski puteljak u sjeni Markacija na drvetu bukve Nevoljaš je malo naprijed Jedan dio staze je bio sunčan Drvene klupe za odmor Vidikovac Nevoljaš na 740 metara nadmorske visine

Treći dan

Kolima smo krenuli za Slatinski Drenovac, 5 km makadam ceste, preko Čačinaca do Orahovice, kraj koje se nalazi stari grad Ružica.

Obilazak poučne staze Ružica

Ostaci starog grada Ružice nalaze se iznad orahovačkog jezera. Staza za prilaz ide od parkirališta kod jezera i uzdiže se dosta strmo do šume, dokle se može doći i automobilom. Ostali dio staze ide penjući se kroz šumu, a nije preporučljiva za mokrih dana jer je podloga glinena zemlja koja je jako klizava. Stazu prate panoi s opisom biljnog i životinjsko svijeta. Pred samim starim gradom je ploča upozorenja da povremeno padaju kamenje s građevine iako je predočen kao najbolje sačuvani stari grad u Hrvatskoj. S obzirom na spomenuto upozorenje stazu smo obišli samo izvana. Pogled s brda na kome se gradina nalazi je krasan, a posebno na grad Orahovicu.

Upozorenje o padu kamenja Kontrolna točka 22 Slavonskog planinarskog puta Zidine grada Ružica U podnožju Ružice

Duljina prilazne staze je 800 m. Visinska razlika iznosi 155 m, a vrijeme obilaska najmanje 1 sat, što zavisi od izbora i mogućnosti sudionika. Povratak do kola je ipak bio lakši. U Orahovici smo popili kavu, a potom smo se vratili u dom gdje smo ručali pastrmku s pomfrijem. Nakon popodnevnog odmora popili smo kavu u domu, a potom je supruga obilazila okoliš, a ja sam obišao planinarsku stazu od Jankovca do Partizanskog groblja.

Obilazak planinarske staze Jankovac - Partizansko groblje - Jankovac

Staza ide makadam cestom preko mosta na potoku Kovačice. Dalje ide lijevo makadam cestom uz potok, te prije veće krivine kreće desno kroz šumu, uzlazno po mekoj i ugodnoj stazi. Povratak je bio po istom putu. Duljina staze je 2,8 x 2 = 5,6 km, visinska razlika +-225 m, vrijeme obilaska oko 2 sata.

Putokaz prema raznim odredištima Lijevo ili desno, pitanje je sad Markacija 13 na stijeni obrasloj mahovinom Šumom protiče potok

Karta staze Jankovac - Partizansko groblje

Povratkom u dom smo večerali iz ruksaka, a potom uz piće gledali dnevnik i po običaju tursku seriju, pa ugodno spavanje.

Četvrti dan

Nakon jutarnje kave i plaćenog boravka pozdravili smo se s osobljem doma i krenuli smo kolima makadam cestom 5 km do Slatinskog Drenovca, pa dalje dobrom cestom do Voćina, gdje smo popili kavu. Nastavili smo prema Požegi i nakon 3 km, zaustavili smo se na "Poučnoj stazi Geopark".

Obilazak poučne staze Geopark Rupnica

Rupnica je prvi geološki spomenik prirode u Hrvatskoj koji je proglašen 1948 godine. Stijene su vulkanskog podrijetla, neobičnih četverokutnih i šesterokutnih oblika riolita. Obilazeći stazu usput su postavljeni panoi s opisom geoloških formacija, a posebno su opisani vulkani koji su tvorili prikazane kamenite likove (vidi slike). Duljina staze je oko 2 km, a visinska razlika +-53 m. Obilazak traje 2 sata.

U vožnji prema cilju izleta Papuk geopark je zaštićen od UNESCO-a Ulaz u Geopark Rupnica, prvi u Hrvatskoj Portret u parku

Nakon obilaska Rupnice krenuli smo preko Voćina, Ćeralija, Slatine i Suhopolje do Daruvara. Iz Daruvara krenuli smo vinogradskom ulicom za Petrov vrh, gdje se nalazi planinarski dom Petrov vrh na visini od 547 m. U domu smo zatekli dežurnog (predsjednik PD Petov vrh, Slavko Pokorni). Tu smo dobili dvokrevetnu sobu dosta skromnije nego u Jankovcu. Ručali smo ispred doma iz ruksaka, a potom smo se malo odmorili. U to je počela lagana kišica. Kad je prestala uputio sam se do vrha.

Obilazak Petrovog Vrha (614 m.n.v)

Staza počinje ispred doma. Lagana, meka i dobro markirana, gornji dio staze ide uzbrdo sve do vrha. Na vrhu je skijaška vučnica iznad skijaške staze. Večerali smo također iz ruksaka, jer u domu nema ponude jela, nego samo pića, pa smo popili pivo. Dežurni je bio odsutan 3 sata i nakon povratka iz Daruvara smo se družili.

Prespavali smo u planinarskom domu Petrov vrh Moguća su 3 odredišta Bukova šuma Oznaka za Petrov vrh

Peti dan

Nakon ustajanja ugledali smo jaku maglu oko doma. Nakon doručka i kave magla se je smanjila i uz pozdrav s domaćinom krenuli smo prema Daruvaru. Već nakon 500 m magle je nestalo, ali nisu prestali svi problemi jer je na jednom dijelu asfaltne ceste bilo puno većih rupa što je opterećivalo vožnju. Nismo se zadržavali u Daruvaru nego smo produžili za Pakrac, pa smo htjeli posjetiti planinarski dom na Omanovcu, 7 km iznad Pakraca. Na kraju smo odustali jer sam se umorio tražeći put do doma. Nastavili smo putovanje preko Lipika do Novske gdje smo popili kavu. Prošetali smo mjestom i nastavili putovanje autoputom do Bosiljeva gdje smo sišli i krenuli starom cestom do Zdihova. U restoranu "Mali Raj" smo ručali janjetinu. Janjetina je bila izvrsna, a ostatak od 1 kg ponijeli smo doma za sutradan. U Rijeku smo došli u 17:30 sati i stigli smo na Izbore koji su se taj dan održavali.

Troškovnik:

• Benzin 624 kn
  • Cestarina 241 kn
  • Noćenja u pl. domovima 426+130 = 556 kn
  • Jelo i piće 1067 kn
  • Ukupno 2488 kn

Zaključak

Petodnevni izlet na Papuk bio je neponovljiv. Vrijeme lijepo i sunčano. Dnevna temperatura 22° C. Okoliš: livade, šumsko zelenilo uz sačuvani biljni i životinjski svijet, uz cvrkut ptica, bez prisutnosti pasa ili bilo kojih drugih zagađivača. Smještaj u planinarskom domu je hotelski, dobra usluga i pristupačna cijena. Jedini nedostatak je da cesta iz Velike (15 km) s jedne strane i Slatinskog Drenovca (5 km) s druge strane nije asfaltiran, a domaćini tvrde da će se cesta od Slatinskog Drenovca uskoro asfaltirati. Noćenje i boravak u planinarskom domu Petrov vrh, iznad Daruvara, gdje smo prespavali samo jednu noć, je skroman; domaćin nam je tvrdio da će dom renovirati iz fonda europske zajednice. Cesta od Daruvara do doma (9 km), je asfaltirana ali na mjestima je oštećena s većim rupama. Sve u svemu izlet je bio za pamćenje, tako svih pet da nismo ni pomislili na Rijeku.